Sandro Botticelli. (Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi) 1445-1510. Florence. The Adoration of the Kings. L'Adoration des Mages. vers 1470. Londres National Gallery.
LA RENAISSANCE. QUELLE RENAISSANCE ?
Botticelli est un peintre de la Renaissance. La Renaissance est une époque historique majeure de l'histoire de l'Art, et de l'Histoire générale de l' Europe. Des affirmations qui font l'unanimité dans tous les manuels scolaires, universitaires et dans toutes les encyclopédies. Et dans toutes les langues.
La Renaissance, dont l'historiographie générale a fait un événement majeur de l'histoire européenne, est un événement en grande partie factice, inexistant, une reconstruction de l'histoire pour des motifs idéologiques. Il s'agit tout simplement de faire croire que les siècles précédents ont été une période sombre de l'histoire européenne. Ces siècles que la même historiographie orientée a appelé "le Moyen Age".
Malgré les efforts, discrets, de nombreux historiens occidentaux, on en est toujours là dans les ouvrages destinés au grand public.
1° La Renaissance ne concerne absolument pas les populations européennes. Elle n'a pas d' existence notable en politique, en économie, en science ou dans les techniques. Elle n'est pas un fait majeur socialement, au sens de "pour le plus grand nombre".
2° La Renaissance est un fait, historique, uniquement culturel. Elle ne concerne que les élites, et son importance est philosophique et littéraire. Elle n'a pas d'incidence sérieuse immédiate en matière scientifique ou technique. Ce n'est qu'au 17è siècle, que la pensée scientifique fait un réel progrès, dans certains domaines. Des progrès qui sont toujours sans aucune incidence sur la vie des populations pour lesquelles rien ne changera fondamentalement avant le 19è siècle.
En Art, La Renaissance a une grande importance certes. Ce terme a dans le domaine de l'art une signification réelle.
Mais la Renaissance n'est aucunement une renaissance au sens d'un Progrès esthétique, ou même technique, par rapport à des temps antérieurs qui seraient moins développés artistiquement et dont l'art serait plus primitif. En Art la Renaissance correspond :
1°à un changement dans les normes qui commandent la conception du Beau de l'époque,
2° à un élargissement dans les sujets abordés par la peinture et la sculpture.
Pour nommer l'événement il existe un concept bien plus exact : L'Humanisme.
1° "La Renaissance" n'est pas un fait historique global.
De nombreux événements ont eu une importance pour l'histoire globale de l'Europe. Toute la société européenne, de bas en haut de l'échelle sociale, a été directement concernée, sur une durée plus ou moins longue, par :
a) la diffusion du christianisme et la fin des religions païennes.
b) les Grandes Invasions Germaniques et l'effondrement de l'Empire romain.
c) les Grandes Invasions du 9è siècle (musulmans, normands, hongrois)
d) La Renaissance de l'Europe à partir de 950-1000.
C'est aux 11è,12è et 13è siècle que se situe la vraie Renaissance. La Renaissance globale, politique, économique, sociale, culturelle, technique de l'Europe : Les villes, l'agriculture, le commerce terrestre et maritime, les techniques dans tous les domaines revivent à cette époque. L'art de l'architecture en témoigne à l'évidence avec les constructions romanes puis gothiques.
La renaissance vraie, réelle, c'est quand les européens recommencent à construire de grands bâtiments en pierre de taille, et abandonnent la petite pierre noyée dans un mortier (le petit appareil).
La renaissance ce n'est pas quand les européens recommencent à construire dans un style inspiré par les grecs et les romains.
Le Moyen Age n'est pas un âge moyen ! De nombreux historiens l'ont écrit.
e) "La Réforme" concernera les peuples infiniment plus que la "Renaissance".
La raison en est simple : Les enjeux politique et économiques étaient tellement importants que les élites y ont veillé : elles ont contraint les peuples hésitants à se convertir, et les guerres se sont succédées dans toute l'Europe du centre et du nord, dont les populations ont énormément souffert.
Politiquement les formes d'organisation de l'Europe se continuent aux 15è et 16è siècles. Les types d'organisation politique sont hérités des 11è- 12 et 13è siècles, qui ont vu apparaître dans les cités les "républiques". Les royaumes, les empires, les comtés ou duchés, rien de nouveau à "La Renaissance". Si l'Etat progresse, notamment en France, c'est selon une tendance longue, et interrompue, qui n'a rien de particulier aux 15è et 16è siècles.
Economiquement l'Europe ne renait aucunement au 15è siècle. La période d'expansion économique a commencé vers l'an 1000 et a pris fin vers les années 1300. L'Europe est alors trop peuplée pour les capacités de production de l'époque. L'Europe subit ensuite les sévères contrecoups de la peste, qui concerne toute l'Europe, et de la guerre de Cent Ans pour la France.
Socialement on n'aperçoit aucun changement majeur. Sauf une considérable régression de la population européenne.
Techniquement la progression suit son cours dans tous les domaines. L'invention de l'imprimerie par Gutemberg,
évènement majeur de la Renaissance selon Wikipédia en français, se produit à Strasbourg et Mayence, dans les années 1440-1450, dans une société totalement germanique, "gothique", absolument héritière des siècles précédents. Ce ne sont pas les souvenirs de l'Antiquité, (ni les Arabes !!!) qui ont permis l'invention de l'imprimerie. Le premier livre imprimé en latin est évidemment la Bible. Non, l'imprimerie n'est pas une invention de la Renaissance, mais une invention de la société gothique, du "Moyen Age tardif" pour reprendre les termes consacrés par l'histoire idéologiquement correcte.
On n'aperçoit à la "Renaissance" aucun progrès décisif en médecine, en urbanisme, en hygiène publique, dans les transports terrestres ou maritimes. La caravelle est une belle invention mais elle dérive absolument des techniques antérieures.
Rien de notablement nouveau dans les techniques agricoles. Sauf quelques récupérations après la chute de population.
Rien de notablement nouveau dans les techniques artisanales.
L'Europe entreprend les "Grandes Découvertes", mais à l'Est, face aux Turcs elle régresse presque jusqu'aux portes de Vienne. Et la Méditerranée recommence à lui échapper. Il n'y a jamais eu autant d'européens esclaves des musulmans qu'au 16è siècle !
Avant et après la Renaissance les populations européennes vivent exactement de la même manière.
Elles sont toujours aussi dépendantes des aléas climatiques, des épidémies et bien sûr des aléas de la politique.
Sur le plan idéologique la Réforme est bien plus importante et concerne infiniment plus les peuples.
Sur le plan des sciences et des techniques, de l'urbanisme, des transports, de l'agriculture, de l'industrie une nouvelle grande période de développement n'apparaîtra pas avant le 18è siècle pour l'Angleterre, et la seconde moitié du 19è pour le reste de l'Europe.
Il existe deux grandes "Renaissances" en Europe aux 11è-12è et 13è siècles (au "Moyen Age") et au 19è siècle.
2° La Renaissance est un fait culturel qui concerne les seules élites.
Sur le plan culturel l'évènement est important.
A la renaissance les hommes cultivés renouvellent leur connaissance de l'Antiquité gréco-romaine. L'Antiquité est mieux connue, et mieux comprise au travers des ouvrages en langue grecque, et de nouveaux ouvrages latins. L'élite européenne a traduit en latin et assimilé les textes obtenus grâce à la conquête des bibliothèques arabes en Espagne, au 12è siècle.
Les exilés de Byzance apportent des éléments nouveaux de connaissance, notamment en langue grecque.
La censure doctrinale de l'Eglise catholique sur les textes anciens se fait moins sévère, et l'entourage de la Papauté est très actif dans cette évolution vers plus d'ouverture.
Une connaissance plus complète de la philosophie et des "sciences" grecques ouvre à quelques intelligences des horizons nouveaux. La raison humaine, chez une minuscule élite, et dans des domaines très restreints de la pensée et du comportement humain, est plus indépendante de la pensée religieuse et de la doctrine chrétienne. Sans les renier cependant.
Cette évolution culturelle s'amorce principalement en Italie, où les souvenirs de Rome sont plus présents et les exilés de Byzance plus nombreux.
En Art la Renaissance est un événement historique important, qui se traduit dans l'architecture par l'adoption de décors gréco-romains. La conception que l'élite du 15è et 16è siècle se fait du Beau est inspiré par l'art Grec et Romain
Dans la sculpture et la peinture cette renaissance se traduit par
1° une imitation des modèles romains demeurés sur place en Italie,
2° l'apparition de nouveaux thèmes tirés de l'histoire et de la mythologie gréco-romaine.
Mais ni en architecture ni en sculpture ni en peinture il n'existe de "Renaissance" au sens de Progrès.
Il n'existe pas de progression manifeste des techniques par rapport à une situation antérieure qui serait inférieure.
L'Architecture romane ou gothique n'est évidemment pas en retard techniquement sur celle greco-romaine.
Une église romane ou gothique est techniquement bien plus complexe qu'un temple grec avec son architecture de plate bande. Non, l'architecture romane et gothique n'est pas obscurantiste, et celle de de la Renaissance plus élaborée.
L'Europe des 11è, 12 et 13è siècle a perdu le secret des très grandes coupoles, mais les voûtes et coupoles romanes et gothiques ne sont pas techniquement inférieures aux réalisations romaines. En fait tout est dans la différence de matériau.
Ce sont les techniques gothiques qui vont permettre à Brunelleschi de construire la coupole du Duomo de Florence (1420-1436). Même si le modèle est le Panthéon de Rome.
La sculpture romane et gothiques des chapitaux et des portails des églises est la démonstration évidente que c'est au cours du "Moyen Age" que l'Europe a réappris les techniques du réalisme dans le bas et le haut relief. C'est au "Moyen Age" que la sculpture a retrouvé finalement les techniques de la ronde bosse.
C'est seulement au 15è siècle, effectivement, que Donatello et Verrochio retrouveront les secrets du cheval et du cavalier de bronze. "Le Gattamelata" de Donatello (1447-1450) "Le Colléone" de Verrochio(1483-1488) .
Mais, comme pour l'imprimerie, il s'agit d' une évolution tout à fait progressive des techniques qui ne justifie pas de parler de Renaissance de la société Européenne.
La peinture gothique dite internationale du 14è siècle n'est pas inférieure techniquement à celle de Masaccio dite renaissante. Son esthétique est autre, plus linéaire et plus symbolique, moins réaliste.
Il est faux de parler des "Primitifs Flamands" à propos des peintres gothiques de l'école de Bruges (de Van Eyck à David) exactement contemporains des peintres italiens dits de la première Renaissance.
La réalité est, encore une fois, que l'histoire est déformée par les idéologies de ceux qui font écrire l'histoire, ou par ceux qui écrivent l'histoire selon les directives de plus puissants qu'eux. Dans bien des domaines de la connaissance, les universitaires participent en pleine connaissance de cause, ou sont soumis aux idéologies en vigueur à leur époque.
C'est l'idéologie contemporaine qui a fait de l'Humanisme, qui fut un événement important, mais strictement culturel et élitiste, un événement global de l'histoire de l'Europe, et qui a imposé l'appellation de "Renaissance" pour toute cette période.
THE RENAISSANCE. WHAT RENAISSANCE?
.Botticelli is a Renaissance painter. Renaissance is an important historical period of art history, and the General History of Europe. Statements that are unanimous in all textbooks, university, and in all the encyclopedias. And in all languages.
The Renaissance, which general historiography has been a major event in European history, is an event largely artificial, non-existent, a reconstruction of the history for ideological reasons. It is simply to believe that previous centuries were a dark period of European history. These centuries that the same oriented historiography called "the middle ages".
Despite the efforts, discrete, many Western historians, it is still there in the books for the general public.
1. The Renaissance does not affect the life of European populations. It has no significant presence in politics, economics, science or technology. It is not a major fact socially, in the sense of "for the greatest number" ..
2. The Renaissance is a fact, historical, cultural only. It concerns only the elite, and its importance is philosophical and literary. It has no immediate serious impact in the scientific or technical field. It was only in the 17th century that scientific thought made real progress in some fields.
Progress that are still without impacting the lives of people for whom nothing fundamentally change before the 19th century.
In Art, Renaissance is very important certainly. This term in the field of art a real significance.
But the Renaissance is in no way a renaissance in the sense of an aesthetic Progress, or even technique, compared to earlier times that are less developed artistically and whose art would be more primitive. Art in the Renaissance corresponds to:
1 to a change in the standards that control the conception of the Beautiful at the time,
2 to a widening in the topics covered in the painting and sculpture.
To name the event, there is a more exact concept: Humanism.
1 "The Renaissance" is not a comprehensive (global) historical fact.
Many events have had an importance for the overall European history. The whole of European society, from bottom to top of the social ladder, was directly involved on a more or less long term, by:
a) the dissemination of Christianity and the end of the pagan religions.
b) Great Invasions Germanic and the collapse of the Roman Empire.
c) Great Invasions of the 9th century (Muslim, Norman, Hungarian)
d) The Renaissance of Europe from 950-1000. It was during the 11th, 12th and 13th centuries that the true Renaissance is located. The overall Renaissance, political, economic, social, cultural, technical of Europe: Cities, agriculture, land and maritime trade, the techniques in all fields, revive at that time. The art of architecture is clearly evidenced with Romanesque and Gothic buildings.
The renaissance real, actual, it is when Europeans start again to build large buildings in dressed stone (ashlar), and abandon the small stone drowned in a mortar (small unit).
The renaissance is not when Europeans start again to build in a style inspired by the Greeks and Romans.
The Middle Ages is not a mean age! Many French historians have written.
e) "The Reformation" later will concern people much more than the "Renaissance". It profoundly modifies certain society. The reason is simple: The political and economic issues were so important that the elites have seen to that: They have forced people hesitant to convert, and wars have followed throughout Europe from the center and north, whose populations have suffered enormously.
Politically the forms of organization of Europe will are continuing to 15th and 16th centuries. The types of political organizations are inherited from the 11th - 12 and 13th centuries, which have emerged in cities the "republics". Kingdoms, empires, the counties and Duchies, nothing new to "The Renaissance". If the state is progressing, particularly in France, is in a long trend, interrupted, which has anything particular to the 15th and 16th centuries.
Economically Europe does not reborn in the 15th century. The period of economic expansion began around the year 1000 and ended around 1300 years. Europe is too populated for the time of production capacity. Europe then undergoes severe effects of the plague, which concerns all of Europe, and of Hundred Years War in France.
Socially it sees no major change. Unless a considerable decline of the European population.
Technically progression following its course in all areas. The invention of printing by Gutenberg, major event of the Renaissance according to Wikipedia in French, occurs in Strasbourg and Mainz, in the 1440-1450 years, in a totally Germanic society. A "gothic" society fully heiress of previous centuries. These are not the memories of antiquity, (neither Arabs !!!) that permitted the invention of printing. The first book printed in Latin is obviously the Bible. No printing is not a Renaissance invention, but an invention of the Gothic society, "the late Middle Ages" in the words consecrated by the ideologically correct history.
Is not seen at the "Renaissance" no decisive progress in medicine, urban planning, public health, land or sea transport. The caravelle is a beautiful invention but she derives absolutely from the previous techniques.
Nothing significantly new in farming techniques. Except a few recoveries after the fall of population.
Nothing significantly new in craft techniques.
Europe began the "great discoveries", but in the East, facing the Turks she regresses almost to the gates of Vienna. The control of the Mediterranean starts to escape him again. It is the 16th century Europeans, slaves of Muslims, were the most numerous.
Before and after the Renaissance European populations live in exactly the same way.
They are still as dependent on weather conditions, epidemics, and of course the vagaries of politics.
Ideologically Reform is much larger, and the people are very much concerned.
In terms of science and technology, urban planning, transport, agriculture, industry, nothing happens only in Europe, which is a significant change in society, before the 18th century for the England, and the second half of the 19th to the rest of Europe.
There are two major "revivals" in Europe: in the 11th - 12th and 13th centuries (in the middle ages) and the 19th century.
2 ° The Renaissance is a cultural fact which concerns only the elites.
Culturally, the event is important. There is a renewal of the knowledge of the Greco-Roman antiquity. Antiquity is better known and better understood through the Greek language works and new Latin works. The European elite has translated into Latin and understood the texts obtained through the conquest of Arab libraries in Spain in the 12th century.
The exiled Byzantine bring new elements of knowledge, including in greek language.
The doctrinal censure of the Catholic Church on the ancient texts is less severe, and the entourage of the Papacy is very active in this evolution towards more openness.
A more complete knowledge of philosophy and "science" Greek, opens new horizons to a few intelligences. Human reason, among a tiny elite, and in very restricted areas of thought and human behavior, is more independent of religious thought and Christian doctrine. However, without denying them.
This cultural evolution begins mainly in Italy, where memories of Rome are more present and Exiles of Byzantium, more numerous.
In Art the Renaissance is an important historical event, which is reflected in the architecture by the adoption of Greco decor. The conception of the Beautiful of the elite of the 15th and 16th century is directly inspired by the Greek and Roman art.
In sculpture and painting this renaissance is manifested by:
1 ° an imitation of the Roman models remained on the spot,in Italy.
2 ° the emergence of new themes from history and Greco-Roman mythology.
But neither architecture into sculpture or painting, there is the "Renaissance" in the sense of Progress.
There is no clear progression of techniques from a previous situation that would be lower.
The Romanesque and Gothic architecture is obviously not technically late on the Greco-Roman. A Romanesque or Gothic church is technically more complex than a Greek temple with its flat strip architecture. No, Romanesque and Gothic architecture is not obscurantist and the Renaissance architecture more elaborate. At the 11th, 12, and 13th century Europe has lost the secret of very large domes, but Romanesque and Gothic domes and vaults are not technically less Roman accomplishments. In fact everything is in the difference of material.
These are the Gothic techniques that will allow Brunelleschi to build the dome of the Duomo of Florence (1420-1436). Even if the model is the Pantheon in Rome.
Romanesque and Gothic sculpture of the capitals and portals of churches is the clear demonstration that it is during the "middle ages" that Europe has relearned the techniques of realism at the bottom and the high relief. It is in the "middle ages" that sculpture finally found the round bump technologies.
It is only in the 15th century, actually, that Donatello and Verrochio meet the secrets of the horse and the bronze Horseman. "Gattamelata" Donatello (1447-1450) "Colléone" of Verrochio(1483-1488).
But as for printing, it is a quite progressive evolution of the techniques which does not justify talk of Renaissance of the European society.
Gothic painting, called international, 14th century, is not technically inferior to that of Masaccio called Renaissance. His aesthetic is different, more linear and more symbolic, less realistic.
It is wrong to speak of "Flemish Primitives" about Gothic painters of the school of Bruges (from Van Eyck to David), exactly contemporary Italian painters called "Renaissants".
The reality is, once again, that history is distorted by the ideologies of those who write history. Or by those who write history according to the directives of more powerful than them.
In many areas of knowledge, academics are involved or are subject, to ideologies in force at their time.
It is the contemporary ideology that made Humanism, which was an important but strictly cultural and elitist event, a global event in the history of Europe, and who imposed the name "Renaissance" for entire period.